Welcome, I hope that you find what you search KarstenFilsoe.dk - Home

I greet you Stranger | Mail to Web2 "at" karstenfilsoe.dk

All about motorcycles
Ducati ST2
- MCN and ST2
- MCN and ST4
- MCN and ST4S
- MC Online ST2
- ST2 vs. Buell
Touring in Italy
Touring in Poland
Who is Dr. Filsoe
Movies
USA emigrant
My travel experiences in general and hints how get most out your trip
East Africa
Travelling in Iran
Big trip USA 2003
Pictures from Denmark

Ducati ST2


Unfortunately I haven't had time to translate this page to english yet.

eg havde et stykke tid gået og tænkt på, at købe mig en afløser for Banditten, men det var mest blevet ved snakken. Jeg var også temmelig vægelsindet om hvilke kompromisser jeg skulle lave og derved også hvilke motorcykler der kunne komme på tale. Men jeg var ikke i tvivl om, at vi skulle op over en 600 ccm og at der skulle mere bundtræk på banen end Banditten kunne levere. I en fase kiggede jeg ret intens på en Yamaha TRX850, som et godt trin på stigen. Men det blev klart for mig at det ville blive et stort savn at køre på MC ferie. Jeg var hot på at det var en to cylinderet, så VTR og TL-1000 var også inde i billedet, lige indtil jeg i september 2000 så annoncen fra DBA med en Ducati ST2 - rød - tilsalg. Wauh. Min gode ven Asger sagde, da han anden gang var med oppe og kigge på duc'en: "Du er komplet ustyrlig, du vil bare ha' den kværn, uanset om jeg så siger at moteren er ved at falde ud" Hvis der var noget at påtale sagde jeg: "Jamen det er jo en Ducati". Jeg var ganske ustyrlig, den måtte blive min. Det blev det heldigvis også :o) 

Jeg nævner på siden om Banditten, at det var et kvante spring i sin tid at skifte fra Katana til Bandit. Men så er jeg løbet tør for metaforer som kan beskrive dette skift. For det første var det bare ubeskrivelig fedt at eje en Ducati. Det var ligesom at blive konfirmeret, velkommen i de voksnes rækker knægt.

Da sæsonen allerede var godt på hæld inden duc'en blev min, blev det ikke muligt at lave stor touring i år. Men med mine gode venner, Claus og Asger drog vi på en efterårs tur til Öland i Sverige. Heldigt for os viste vejret sig fra den allerbedste side og vi fik rig lejlighed til at afprøve duc'ens køre egenskaber. Dem får I meget snart mere at høre om, samt en flok dejlig billeder, men ligenu stopper jeg.

Mig og min Ducati's første 1½ år.

Tiden går, og jeg har allerede kørt mere end 14000km på min ST2. Det har været næsten 14000 km problemløs kørsel. Dvs. at der har været et nogle mindre problemmer, hvor af de to endnu har status af uafklaret. 

Kølerblæser
En kold aften, hvor jeg holdt stille på en raste plads for at få lidt varme i fødderne, steg motortemperaturen helt op til 110 grader C. og blæseren startede ikke. Ved et forsøg ved en senere lejlighed blev problemmet verificeret. Da jeg skulle på mestersvinger den 1 juli var det med nogen nervøsitet om hvorvidt den relative hårde kørsel kunne stresse motoren uden at køleren ville starte. Men jeg kunne slet ikke bringe temperaturen højt nok op, ikke over 85 grader! Det synes jeg var flot; men der var heller ikke meget tomgangs kørsel. 
Da jeg var på Samsø i sommers, en brandvarm dag med køkørsel fik jeg temperaturen op over 104 grader, men denne gang startede blæseren. Flere gange i løbet af sommeren beviste blæseren at den virkede. Jeg stoler desværre ikke helt på om den nu vedbliver med at virke.

Kobling
Her sidst på efteråret 2001 blev koblingen mere og mere svag, dvs. at den koblede ikke fuldstændig ud længere. Jeg fik ret hurtigt konstateret, at den hydrauliske koblings resoire var tomt. Der var ikke udsiving at se nogen steder på cylinder, slange eller stempel. Jeg efterfyldte resoiret med DOT4 bremsevæske og der har ikke været noget siden. Koblingsslave cylinderen er skiftet af den tidligere ejer. Slavecylinderen var en af ST2'erens børnesygdomme; men det skulle forlængst være ovre; men nu må vi se.

Termostat/tildækning
I efteråret eksperimenterede jeg med tildækning af køleren, da jeg ved landevejskørsel aldrig fik vand temperaturen over 63 grader Celsius. Det er sådan at termostaten åbner allerede ved 65 +- 2 grader Celsius, og det er nok meget fint for det Italienske vejr; men nu havde det altså en dårlig indvirkning på min benzin økonomi. Jeg kunne også få temperaturen op omkring 80 grader ved at dække halvdelen af køleren til. Problemmet opstod når man satte farten ned, så steg temperaturen et godt stykke op over 100 grader celsius. Køleren var amputeret og tildækning er ikke en god løsning. Køleren har i forvejen ikke for stor kapacitet, så derfor har Ducati's ingeniører valgt, at starte kølingen fra 65 grader for at kompensere for dette. Jeg har undersøgt om der findes en original termostat fra Ducati til nordiske forhold; men det er ikke tilfældet. Foreløbige undersøgelser har også vist at det ikke blot er en standart termostat der kan skiftes ud med en bil termostat, da den er indkapslet i et specielt hus. Jeg vil undersøg mulighederne for en forår/efterårs termostat, også snart jeg ved noget vender jeg tilbage.

Dødmand knap
Allerede ved sidste store service, gjorde jeg opmærksom på at dødmands knappen, tilsyneladene kunne forhindre motoren i at starte, selvom den var i ON positionen. Oftes hjalp det at slukke og tænde kontakten, samt at ryste lidt med huset. Efter sidste service var huset også strammet; og start problemmerne var væk. Nu er problemmet genopstået. Jeg tror at det er en dårlig forbindelse, så jeg vil prøve med noget kontaktrens i nærmeste fremtid.
 

Service omkostninger.
Dato                km        Handling
27.05.2000      7500      Ventil justering
03.05.2000      9200      Laderelæ skiftet, nyt batteri, ombygkobling til Biggelar.
05.06.2000    10200      Forlygte tætnet.
22.06.2000                   Oliekontakt omskiftet, udstødningsophæng skiftet.
17.07.2000    17389      Kobling slavecylinder skiftet.
25.07.2000    18384      20kkm eftersyn, forgaffelolie, "1 hak på indsprøjtning",
                                    2 dæk.
03.08.2000    21000      Bremseklodser bag.
10.08.2000    22000      Overdragelse til Karsten
07.06.2001    29219      30kkm eftersyn, bremseklodser for.
28.06.2001    30350      Nyt kædekit, originalt Ducati.
29.08.2001    34634      Bagdæk skiftet Metzler touring.
22.10.2001    36200      Fordæk skiftet Metzler sport.
15.03.2002    36xxx      Speedometerkabel og nummerpladepære skiftet.

Samlede service omkostninger siden ejerskifte: 8300 kr for 14000 km.
 
 


 

Pernille and I on the way to Italy, here at a camping place in France


Released the
3th Januar 2004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En perfekt cocktail!

 

 

 

 

 

Kølerblæser - nu! - hurtigt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Frankring lige før Mont-Blanc tunnellen stod baghjulslejerne af!