Velkommen, jeg håber du finder hvad du søger. KarstenFilsoe.dk - Home

Velkommen til KarstenFilsoe.dk | Mail til Web2 "snabela" karstenfilsoe.dk

Alt hvad jeg ved om Motorcykler
Honda CB400
Katana GS650
Bandit GSF600
Ducati ST2
Hjelme
Lædertøj
Touringsliste
MC i Kroatien
MC i Italien
MC i Polen
MC Novelle
Tilbehør
Hvem er Dr. Filsoe
Yoga
Film
VW Passat
USA udvandrer
Min musik og musik er...
På danske læber
Roger Waters
Allan Olsen
Favorit litteratur
Top ti bøger
Mine andre rejser - dem uden motorcykel
Ski ferie
Øst Afrika
Travelling in Iran
Den store USA tur
Den lille USA tur
Marokko
Berlin Guide
Lidt om Danmark

Hjelme

Hvad er den rigtige hjelm? Jo en hjelm skal først og fremmest yde maksimal beskyttelse af dit hoved. En amerikansk undersøgelse af motorcykelist dødsulykker, fra delstater uden hjelm påbud viser at det betaler sig at bære hjelm. I 80% af ulykkerne var læsioner i hovedet årsag til døden. Kun en tåbe køre uden hjelm og ingen pris er for høj, for at nedbringe sandsynlighed for døden med en faktor 5.

Typer.
Groft sagt findes der to typer hjelme, plastik og komposit. Forskellen kan beskrives med et par metaforer. Forestil dig at din hjerne er henholdvis blommen i et hårdkogt æg eller elastikerne i en golfkugle (det skulle ikke være så svært *S*). De to tabes nu fra 1. meters højde og ned på et gulv. Ingen af "hjernerne" tager skade af det. Men golfbolden hopper og påføre "hjernen" flere rystelser, mens ægget knuses og energien fra sammenstødet absorberes af "hviden" og skallen. Komposit hjelmen knuses/deformeres permanent og reducerer derved stødet på dit hjerne. Regel nr.1 må derfor være, at vælge en hjelm af komposit/glasfiber materiale.

Funktioner.
Hjelmen skal også være funktionel. Dvs. god ventilation, godt visir og lavt støj niveau. Det er vigtigt at ventilationen kan betjenes med store hansker under kørsel. Det er også lækkert at kunne stille visiret i flere positioner og at den kan holde sig der under kørslen. Der kan være praktiske detaljer så som at foret er udtageligt og vaskbart, at visiret kan skiftes uden værktøj, reflekser etc.

Paskrav.
Sidst men ikke mindst, så skal den hjelmen passe godt til dit hoved. Dermed også sagt at du muligvis ikke kan bruge de hjelme beskrevet nedenfor. Generelt kan man sige at en ny hjelm skal stramme, for foret falder lidt sammen med tiden. For at teste hvor godt hjelmen passer til dit hoved, så tag fat bagpå hjelmen når den er spændt med strop og træk op, gentag foran, drej hjelmen fra side til side, tryk på hjelmens hageparti og mærk om kindpuderne forhindrer dine tænder i nærkonstakt med det.

Shoi TF-108.
Generelt for Shoi er, at du kan ikke købe en dårlig hjelm af dem. Alle er produceret som minimum af glasfiber. Ulempen ligger i at de har en hjelm skal der dækker ca. 3 størrelser, hvor inderforet bare er ændret, det er der principelt ikke noget ivejen med. "Billigt" kvalitets produkt, hjelmen er meget simpel og der er da også en lang række punkter at sætte en finger på hvis hjelmen skal bruges til mere end at køre til en smut ned i byen med. Visiret er ok, men vakkel vorent, dog ikke mere end så mange andre producenter, ventilationen er tæt på talentløs og vindstøjen er ganske ubærelig.

BMW System III Evo.
Efter Shoi, havde jeg ganske enkelt brug for en støjsvag og lækker hjelm. Det med at den så oven ikøbet var opklappelig var også en fed detajle, så behøvede man ikke at tage hjelmen af så ofte. Det var en "dyr" hjelm, men først og fremmest blev støjen reduceret med 10-12 dB ved motorvejs hastighed, hvilket mine tinitus plagede øre satte pris på. Der var dog et par irriterende detaljer, åbne mekanismen var tohåndbetjent, visir skruerne løsnede sig i tide og utide. Når klappen var oppe, sad hjelmen og dallerede på hovedet.

Schuberth Concept.
Helt enkelt, den bedste hjelm til dato. Schuberth som også har lavet BMW hjelmene har grundigt ryddet op i III Evo og skabt et næsten perfekt produkt. Lad os starte med det ydre - som vi mænd nu gør - Den ser godt ud, kan åbnes med én hånd, ovenikøbet med sommer handsker på. Visiret kan skiftes uden brug af værktøj. Der er reflekser bag på hjelmen. Der er tre ventilations muligheder, i toppen som køler hovedbunden, visiret kan "skubbes frem" så der blir et dejligt kølende flow for ansigtet, endeligt er der et stort frisk luftindtag i hagepartiet, hvor luftstrømme dirgeres til munden eller til visiret - sejt!. Hjelmen sidder "fast" selvom den er "klappet op", fordi kindpuderne sidder på selve hjelmen og ikke i hagepartiet. Som ekstra raffinement er der indbygget "solbrille" - en uundværlig detalje når man først har prøvet det. Støj niveauet er sænket yderligere end på BMW'en (hvilket gør at det er svært at høre kommentarer fra andre MCister når vi holder ved krydset; men alt har jo en pris) Der er også delvis udtageligt og vaskbart fór. Ulemper: Det er ikke muligt at køre med visiret på klem - ihvertfald ikke over 60 km/t, første position på visiret og temmelig stort, for meget frisk luft kunne man hævde. Hjelmen passer bedst til Nordeuropædiske hoveder - smalle og lange. Med tiden kan det "værktøjsfri visir beslag" løsne sig og pludselig står du der uden beslag. Jeg har prøvet det to gange, begge gange har jeg været heldig og finde beslaget igen.

Der er meget mekanik i hjelmen, så der er mere end en hagestrop der kan slides, så man må påregne lidt udgifter til sliddele. Pas på med at bære hjelmen i hagepartiet med visieret slået op. Et kraftig slag på visieret vil knække en lille plastik dims der holder visieret. Bær den istedet i hagestroppen eller med lukket visier.