Velkommen, jeg håber du finder hvad du søger. KarstenFilsoe.dk - Home

Velkommen til KarstenFilsoe.dk | Mail til Web2 "snabela" karstenfilsoe.dk

Alt hvad jeg ved om Motorcykler
Honda CB400
Katana GS650
Bandit GSF600
Ducati ST2
Hjelme
Lædertøj
Touringsliste
MC i Kroatien
MC i Italien
MC i Polen
MC Novelle
Tilbehør
Hvem er Dr. Filsoe
Yoga
Film
VW Passat
USA udvandrer
Min musik og musik er...
På danske læber
Roger Waters
Allan Olsen
Favorit litteratur
Top ti bøger
Mine andre rejser - dem uden motorcykel
Ski ferie
Øst Afrika
Travelling in Iran
Den store USA tur
Den lille USA tur
Marokko
Berlin Guide
Lidt om Danmark

VW Passat

bil import fra Tyskland

Disclaimer: Alt hvad der står på denne side skal betragtes som vejledene og man skal selv kontakte de relevante myndigheder for med fuldstændighed at gøre sig de gældene regler bekendt!

På denne side kan du finde information om:

Intro
Min tyske forbindelse
Til Stuttgart
Handlen
Hjemtransport
Indregisteringen
Svagheder
Status 2004
Status 2006
Status 2007

Status 2008
Driftsomkostninger

Den flotte turmalin farvede Passat st. car foran Nokia

Introduktion
Hvordan får man den skøre idé at ville indføre en bil til et så gennemreguleret land som Danmark vil mange nok spørge!

Det er nok, for mit vedkomne, den evige stræben efter at få de surt tjente penge anvendt med mindst muligt tab og maximal udbytte. Min kæreste og jeg havde i en længere periode overvejet at anskaffe os en bil. Nu er biler en notorisk dårlig investering, så der blev min jyske penge filosofi sat på en hård prøve.
Hvis jeg skulle have en bil, så skulle det også være en bil med anvendelighed, for jeg har jo alligevel en lækker kværn til det sjove. En bil med anvendelighed, er for mig en stationcar, en bil med plads, en bil der er i sit es på lange stræk. En bil der lige klare vinterferien, sommerferien, en flytningen, en forlænget weekend med 4 personer og bagage. Volvo 850 og VW Passat modellen fra 1989 er kandidater. Volvoen er desværre stadig for dyr, så der er VW tilbage.
Passat stationcar fra 1989 er stadigt ret eftertragtede, angiveligt er det en institution blandt familie biler, pga. extraordinær god plads. VW var med denne model også ganske progressiv mht. rust behandling, så der er stadigt gode og velholdte eksemplarer i Danmark.

Vi skrev på daværende tilspunkt marts 2002: hvis man checker bilpriser.dk, bilbasen.dk og bilzonen.dk bliver man hurtigt klar over at selv en 13 år gammel Passat må stå på manges ønskeseddel, da den rask væk koster 70.000 kr hos en forhandler. De der er billigere end det, har kørt langt over 200kkm og når man ser dem efter, viser de også svagheder efter et helt liv på de saltforpestede danske veje. Hvis man kunne finde en Passat tilstrækkelig syd på i Tyskland, med lavt km tal, så vil rust være saga blot og man kunne måske gøre en god handel. Som sagt så gjort.

Min tyske forbindelse.
I Stuttgart bor Jan, en ven's ven, og der er Passatter i god stand! Jeg var så heldig at Jan's veninde stod og ville sælge hendes Passat st.car. Efter at have fået den beskrevet var der ikke meget at overveje. Der skulle handles.
Passatten, er en årgang '89, desværre 1.8; men 2.0 var ikke lanceret i '89. Metallic lak, org. el-soltag, centrallås og tagbøjler. 

Metal lakken er flot men et par grimme ridser rundt omkring er der da.

Til Stuttgart
Jeg fik booket en fly billet til Stuttgart, desværre sælger flyselskaberne ikke enkelt billetter... Ellers koster de ½ business pris, hvilket er mere end en t/r economi class. Den kostede 1700,- hos SAS. 
Jan's veninde havde lovet mig at jeg kunne køre Passatten til Danmark på de originale plader, hvilket hun betroede mig, ikke var noget en hvilken som helst sælger i Tyskland ville tillade, da slet ikke en udlændinge. Ellers skulle vi have været i motorkontoret og leje en prøveplade, den koster ca. 1000 dkr. 
 

Handlen
Anne, Jan og A-D-A-C var velforberedte, tysk grundigheit. A-D-A-C, ja sådan siges det, ikke noget med adac! A-D-A-C har en køb/salgskontrakt hvor alle formaliteter er samlet, forsikrings afmelding, motorkontor afmelding og selvfølgelig selve kontrakten mellem køber og sælger. Den blev udfyldt med nidkærehed som var en Schwaben værdig, så der var helt rene linier. Vi havde aftalt en pris på 2000 EUR. Dem havde jeg bare med i funklende kontanter.

Motorrum med plads, dog ikke nogen racer den gamle 1,8 RP motor

Hjemtransport,
kunne muligvis rumme visse problemer. Hvis jeg havde haft tyske prøveplader på bilen, de er ikke er lovlige uden for Tysklands grænser, så skulle der altså monteres danske prøveplader ved grænsen. Hvordan pokker får man prøveplader en mørk søndag aften i Padborg? Dvs. at man er altså nødt til at have prøveplader med hjemmefra, dvs. at man skal kende bilens stelnummer og pladerne kan kun afhentes 5 dage før gyldigheds periodens start! (et pusseløjlerligt bureaukratisk tal) Med andre ord, dette kan ikke lade sig gøre!! 
Jeg kontaktede flere politikredse i Danmark, for at høre hvordan jeg skulle forholde mig i denne situation. Jeg måtte sætte prøveplader på, for man må ikke føre at udenlansk køretøj i Danmark, hvis man har bopæl her(lettere simplificeret) var beskeden. Men med en vedholdende insisterende attitude overfor myndighederne om det besynderlige i dette forhold, resulterede også i en henvisning til CRM. Som fører af et udenlansk køretøj(uden at ejeren er med i bilen), der er lovligt registeret og ansvarforsikret begår man ikke noget kriminelt, sådan færdsel mæssigt, men derimod rent Told&Skat mæssigt, fordi man forsøger sig på afgift undragelse. Men da jeg havde en købskontakt, der stadigt var våd af blæk, så kunne de vel nærmest ikke gøre den udgift undragelse gældene over for mig! Så jeg kørte hele vejen til København på de tyske plader.

Hvad ingen fortalte(hverken politi eller CRM), så har Padborg politi døgnåbent og der kan man hente en klister prøveplade, hvis man medbringer en 100 dkr i kontanter og fahrzeugbrief!!

Indregisteringen
Procedure:

  1. Papir vurdering hos din lokale Told&Skat region.
  2. Bestil tid til registrerings syn (og toldsyn) hos Bilsyn.
  3. Forsikringstegning.
  4. Banknoteret check/kontanter med Told&Skat vurdering.
  5. Køb sideblinklys og montér dem.
  6. Køb/hent en prøveplade på motorkontoret.
  7. Toldsyn + Syn hos SBI.
  8. Betal vurderingen hos Told&Skat regionen, bil + synsattest medbringes.
  9. Motorkontor, med de tyske plader + synsattest + kvittering for afgift + forsikringstegning.
  10. Aflever tyske plader og betal 1200 for et par danske.
  11. Bestil tid til afgiftsvurdering.(Er ikke nødvendigt længere)
  12. Told&Skat visuel inspektion og afgiftsvurdering.
  13. Vent 3 uger (et halvår nu - har jeg hørt )og få en check eller en regning fra vurderingen!
Det er faktisk ganske smertefrit, jeg har været positiv overrasket over administrationen. 

Alt i alt kom den til at stå mig i ca. 50.000 dkr.

Svagheder
Selvom det er en tysker, så er den ikke fejl fri. Generelt så er det meste af gummiet på bilen for dårligt.Træk forsigtigt i karburatoren og mærk om den sidder godt fast Manchetterne på støddæmperne er knækket så stemplet er blottet. Indsugnings manifold manchet til karburatoren er mørnet over (se billed), slanger lækker, drivaksel manchetter revner og sender fedt ud på bremserne. Det er noget man skal holde øje med. Modsat hvad FDM antyder så er rust normalt ikke et stort problem for Passatter og der taler jeg selvfølgelig ikke bare om min, da den jo har kørt under exceptionel gunstige forhold. Men man skal holde særligt øje med bagklappen da den er særlig sårbar, bla. omkring nummerplade lygterne og hele kanten rundt. Jeg har ikke noget grundlag for at sige at et højere antal Passatter end andre biler skal have skiftet toppakning, jeg har bare kørt flere ejere nævne det fra tid til anden. 

Rusten kommer indefra pga. vandindtrænging
Som det ses af billedet så er kantlisterne også meget sårbare og svumler op af rust. Hvis man ringer til en autoophugger, så er det ikke muligt at opdrive en liste i hele landet, for selv importvogne har defekten. En ny til sideruden her koster en plovmand.  
Indvendig har vi ventilations konsolet, der har knappen der styre luftstrømmen det med at miste tænder på tandhjulet, 1000 kr for et nyt konsol og én dags arbejde for at grave det ud og samle instrument panelet igen. Ellers er gearskiftermuffen også en oplagt defekt, men det høre vist under småtings afdelingen.

 

Status 2004

Nu har vi haft bilen i 2½ år og er generelt ret godt tilfreds, men jeg har da gjort mig et par erfaringer mere. 

Bundstykket,

er det der har voldt mig flest problemerTændingslås afmonteret - den elektriske kontakt i tændingslåsen - gik i stykker så nøglen måtte drejes ud med en polygribtang. Det var i midlertid den lette del af operationen. Jeg konsulterede selvfølgelig Haynes; men beskrivelserne var jo mildest talt elendige og jeg måtte regne alting ud selv.

For at få bundstykket ud skal man have hele tændingslåsen ud, se billedet. Bundstykket er nemlig fæstnet med en skrue der er utilgængelig hvis den sidder på ratstammen. For at få låsTændingslås - bundstykke og skrueen ud skal rattet afmonteres samt at en mangenot skal trækkes af med en aftrækker tang. Når det er gjort ligger det lige for at tage låsen af ratstammen. 

Selve operationen med at fjerne bundstykket og skifte det tager kun få minutter.

 

Bagklap,

har drillet mig flere gange, slangen med sprinklervæske til bagrude viskeren er hoppet af og sendt sæbevand ud i hulrummene. Det har afstedkommet at jeg ikke kunne åbne bagklappen for centrallåsen kunne ikke åbne låsen! Bevæbnet med en kraftig hobbykniv lykkedes det mig at skære et pænt hul i plastik inderbeklædningen og manuelt udløse låsen, som viste sig at være korroderet fast. Renset og monteret igen var klappen igen til at låse og at låse op med centrallåsen. Men en dag kunne bagklappen sgu åbnes selvom hele bilen var låst! Det viste sig at en låsning kun holdt et ½ minut så var bagklappen igen ulåst! Problemet var nu omvendt, den var smurt for godt.... Jeg bøjede udløseren, så der igen var lidt friktion og nu har det virket i et 8mdr.

 

Korrosion,

er der ikke meget af; men to steder har jeg måtte gribe ind. Bremserørene har fået Tectyl og så havde "Passat skiltet" på bagklappen forårsaget en mindre rust dannelse, som dog hurtigt kunne udbedres.

 

Lambdasonde.

Jeg synes at bilen var temelig grådig med benzin, selv på længere ture var den svær at svær at få over 10 km/l. Jeg kunne forstå på Bosch værkstedet at første generation af lambdasonder havde en holdbarhed på 60-80.000 km, så sonden skulle have været skiftet 2-3 gange. At dømme efter hvor godt lambdaen var "groet" fast i udstødnings manifolden havde den aldrig været skiftet.

Da det under stor kraft udfoldelse lykkedes at få den skruet af, var resultatet også forudsigeligt; gevindet på lambdasonden sad i stadigt i manifolden. Iflg Bosch vil det være nødvendigt at tage manifolden af for at kunne sætte den korrekt i igen; men det ville være en yderst bekostelig affærde for ikke at nævne alle de ødelagte gevind og sager det ville føre med sig.

En garvet VW mand henviste mig til et special værktøj som man i nogle tilfælde med held kunne benytte sig af. Nemlig et specielt Lambda sonde gevind opfrisker tap. Fik erhvervet mig en sådan fra et engelsk firma for en pris af 120,- . Det var selvfølgelig ikke det pap værd som den var emballeret i. Var farvet sort som om den var hærdet; men ak den var blød som skolekridt! En professionel udgave at værktøjet kunne muligvis have klaret jobbet; men det er meget svært at udgå en skæv vridning da pladsen bag manifolden dårlig tillader en nøgle med T-greb.

U bøjle med plade og Bosal lambdasonde til sammenligning med målebåndI stedet for fik jeg fabrikeret en plade med to huller á 10 mm, med en afstand på 80. Midt imellem dem et hul på 19 mm. Det var af 2mm rustfrit stål, hvor der var to bukkede kanter af 8mm for mindre deformering. Til at forbinde dem tog jeg en gevindstang og bukkede et "U" så den passede til de to huller.

Filede gevindet af den nye Bosal Lambda sonde (som iøvrigt er en Bosch - de producere 90% af alle piezo elektriske Lambda elementer) der kostede 1/3 af hvad en Bosch ville koste og spændte den fast med to kontra spændte møtrikker så den ikke ryger af.

En voldsom forbedring i langfart benzin forbruget er fuldt i kølvandet, har på en 390km motor- og landevejs langfart haft den oppe på 13,9km/l. Men normalt ligger forbruget nu ved blandet kørsel på ca 12km/l.

Bosal Lambdasonde uden gevind på hjemmestrikket klemme

 

Tomgangs regulator.

Der har været en del problemmer med at få bilen til at gå ordentlig i tomgang; men fejlen var vældig periodisk. Det gav mig mange hovedbrud at finde årsagen. Problemet var primært når det var koldt og fugtigt. Jeg var på sporet, da fejlen endelig "besluttede" sig for at bliver permanent. En af karakteristika ved fejlen var at når man slap speederen og omdr tallet faldt fra 3500 til tomgang, så faldt nålen hurtigere forbi 1500 omdr, hvor den ellers plejer at have et roligere fald ned mod de 900 omdr. Det ledte mig på sporet af at det var "idle switch'en" som er indbygget i tomgangsregulatoren der var periodisk defekt. Efter at tomgangs regulatoren er blevet skiftet er problemmet helt forsvundet.

Tomgangs regulator adskilt, blot en el motor og en spindel samt en "dårlig" kontakt!

 

 

Status 2006

 

Forhjulsleje.

Det må betragtes som en slid del, hjullejet er skiftet i højre side, det var en ikke helt banal opgave; men det lykkedes da med lidt hjælp og vejledning. Ikke noget man skal give sig i kast med mindre man har det helt rigtige grej, hvis det ikke var fordi vi havde skilt det hele ad og var nødt til at få det samlet igen, så vil jeg ikke rode med det igen, det er en opgave for professionelle.

 

Køler slange

En af de første varme sommer dage i 2006, springer en køler slange, det er ikke muligt at lave en nød reperations, så tophjælp køre os hjem. Prøver først at skaffe en erstatnings slange fra Svend Christensens Autohus(bekvemt tæt på arbejde), men de kan ikke identificere den rigtige slange, selvom jeg har stelnummeret (en feature som jeg troede særligt var forbeholdt franske biler som f.eks Renault). Nå men de kan da bestille to slanger hjem, som jeg skal betale forud! Aha! det er sådan man bliver behandlet for at køre rundt og reklamere med at VW kan lave en vogn der snart har holdt 20 år. Med den velkomst er jeg da 100% sikker på at jeg aldrig skal handle en bil i den bix, det lugter af bøvl. Godt at jeg havde Bekker på Nørrebro at trække på, Gert klare sagen og pling jeg har 

ny slange på vognen.  

 

Udstødning

Den var færdig i bageste potte, den skiftede jeg selv, men til min fortrydelse købte jeg den på GDS, det var ganske vist en OK pris og det var praktisk, men den er af så dårlig kvalitet at den allerede er ræverød af rust på den synlige del af potten - det ligner skod. 

 

 

Status 2007

 

Drivakselmachet

Det er noget som måtte indtræffe på et eller andet tidspunkt. Det er et højt belastet sted og det er med at reagere hurtigt, så CV-Joint (knokkelled) ikke bliver beskadigt af indtrængende vand og sand. Der findes mancheter der kan limes og man derfor spares for at afmontere drivakslen fra hjullejet, men at stå der med lim og fedt i en pærevælling, det lød ikke særligt tillokkende, så jeg fik fat i en original manchet fra Bekker. Med i det kit findes fedt og kramper og en ny hjulbolt. Det sværeste var at adskille drivakslen fra CV-joint, det holdes på plads vha. en circlip variant der er af rund istedet for flad og er større end den reces (udsparing) hvori den er monteret. Afmonteringen skulle iflg. Haynes ske ved at slå på ydersiden af CV-joint med en plastik hammer; men jeg måtte konstatere at det ikke slog til. Kraften skal nemlig forplantes igennem hele ledet fra ydre til indre del af CV-joint. Istedet for tog jeg en skiftenøgle og satte den på hvor drivakslen går ind i den indre del af CV-joint og vha. af et stykke pap som stød dæmper for mine fingre i den anden ende af skiftenøglen, slog jeg med en hammer direkte på skiftenøglen så tæt på ledet som muligt - og vupti så skiltes de to. Resten rutine, men for pokker hvor det fedt ender over det hele!

TIPS: Brug en strips til at holde caliberen men du arbejder  Ny manchet er monteret

 

 

Loft beklædning

er begyndt at løsne sig på soltaget, det er desværre ikke så meget at sige tid, den skumgummi der sidder er helt opløst af ælde, 18 års sol og regn og kulde. Men vha af en lim spray - noget giftigt lort - lykkedes det at få det til at se anstændigt ude igen. Men jeg dækkede det meste af kabinen af og var selv iført maske, briller og handsker.

 

Status 2008

26. april 2008, så er er Passaten solgt til Ringsted, se salgs billederne.

 Driftsomkostninger
 

20. marts 2002 Blinklys
122,50 kr
24. april Gearkonsol fjeder
28,75 kr
27. april Tændkabel sæt, Bagklap gasdæmpere
Strømfordeler dæksel, Tændrør

708,75 kr

Ratlås
299,95 kr
Haynes manual
250,00 kr
11. maj Bosch Silver batt 60AH
450,00 kr
26. juli Tandrem, Remstrammer, Oliefilter, Rotor,
Pakning til bundprop, Bundmåtter, Kølervæske
Tectyl til dørbunde, Zink grunder

554,00 kr

26. juli Mobile 10w-40
200,00 kr
26. juli VW emblemmer, Lim til bakspejl, Lak rep. sæt

569,70 kr

17. august Gearkasse olie
214,00 kr
19. august Hjulcylinder
Montering sæt bag
170,00 kr
20. september Nitter til emblem
10,00 kr
20. september Viskerblade BOSCH
250,00 kr
IALT 147-153.000km

3828,00 kr

14. december Vinterklargøring GDS værksted 154,00 kr 
23. december Anhængertræk, org. VW fra hugger

500,00 kr 

6. januar 2003 Bosch indsprøjtnings anlæg manual

118,00 kr 

31. februar Vacumslange 92,00 kr
4. marts Benzinfilter plus klemmer 143,50 kr 
8. marts GDS værksted 154,00 kr
5. april Luftfilter 110,25 kr 
30. april Værksted - fejlfinding pga. dårlig tomgang
Defekt strømfordeler
Bosch computerbox brugt, Specialist løn 3842,40 kr
17. juni 4 dæk, Continental EcoContact 185/65R14*T 2156,00 kr 
Forsøg på sporing (defekt bærekugle i højre) 169,00 kr
IALT 153-161.000km 7439,15 kr
2. juli Bærekugle venstre forhjul 114,10 kr
ELF gearkasse olie 48,30 kr
STP system clean (totalt spild af penge!) 170,55 kr
3. juli Lyskontakt dør + div 61,80 kr
18. november Fjederbensleje 2 stk 288,75 kr
Stikdåsesæt m/kabel til anhængertræk 75,00 kr
Kype gasstøddæmper, forhjul 2 stk 743,75 kr
GDS Auto 250,00 kr
26. februar 2004 Bundstykke til tændlås 207,50 kr
3. august Oliefilter 35,00 kr
Lambdasonde 372,50 kr
Sprinkler væske 2,5l 18,00 kr
Bundprop pakning kobber 4 stk 19,00 kr
Tændrør 4 stk 140,00 kr
Stømfordeler dæksel 98,40 kr
Tændkabler - kvalitet 347,00 kr
Olie 5W-50 Biltema 4l 150,00 kr
17. september GDS 292,25 kr
6. januar 2005 Værksted - fejlfinding pga. dårlig tomgang
Speciallist løn 1703,00 kr
Tomgangs justerings enhed 1092,10 kr
div 224,60 kr
8. maj Viskerblade BOSCH 200,00 kr
GDS Auto 327,00 kr
Olie 5W-50 Biltema 4l 150,00 kr
IALT 161-186.000km 7128,60 kr
147-186.000km 42kkm og 3år og 2mdr 18395,80 kr
pr. km  0,46 kr
1. december  Continental Vinterdæk 185-65-14 2556,00 kr
10. februar 2006 Bagpotte og clams 487,00 kr
GDS Auto 151,00 kr
12. februar Forhjulsleje, bremseklodser og - skiver for. 707,00 kr
GDS Auto 426,75 kr
24. februar Håndbremsekabler 160,50 kr
GDS Auto 276,50 kr
11. april Tectyl og kølervæske 188,00 kr
Bagrudeviskerblad Valeo 49,00 kr
GDS 135,50 kr
24. maj Kølerslange skiftet pga. læk 146,00 kr
28. juli Forrør skiftet på QuickPot 675,00 kr
18. august 2 graf (låsebolte) og clips (org VW) 98,50 kr
186-198000km 6056,75 kr
IALT 147-198.000km 51kkm og 4år og 6mdr 24452,55 kr
pr. km 0,47 kr
13. jan 2007 205tkm service,  869,00 kr
Kileremme, Phillips Nightguide pære,
olie + filter, bremsevæske, tændrør, lim
GDS 477,00 kr
lændestøtte 200,00 kr
1. marts Drivaksel manchet 325,81 kr
GDS 348,00 kr
31. juli  Quickpot komplet udstødning 2225,00 kr
20. jan 2008 Caliber+klodser+skiver 1753,10 kr
27. februar Olie skift  400,60 kr
GDS 143,00 kr
198-219.000km 5871,00 kr
IALT 147-219.000km 72kkm og 6 år 30323,55
pr. km 0,43 kr

 

 

 

 

 

 


Opdateret den
26. april 2008